TIETOJENKÄSITTELYTIETEIDEN LAITOKSEN PROJEKTIOPINNOT

Projektiaihe ja ryhmäytyminen

"Tie on auki projektiin! Enää vain pieni ongelma: mistähän aiheesta sen projektin vääntäisi? Aiheen pitää tietysti olla mielekäs, dynaaminen, nuorekas, tulevaisuudessa "in", käyttökelpoinen, hyödynnettävissä ja tarpeeksi selkeästi rajattu. Mistähän saisi edes tietoa, onko mokomia superaiheita edes tarjolla? Ai niin, joku vanhoista opiskelijoista puhui jotain jostain aihemessuista... Sinne onkin sitten ensi viikolla sählyn jälkeen mentävä."

Aihemessujen jälkeen

"Olipa älyttömästi asiaa siellä aihemessuilla. Sen Oikean aiheen valinta noista kaikista tarjotuista on kyllä kiperä kysymys, en oikein uskaltais tehdä päätöstä yksin. Enkä tietenkään pysty koko projektiakaan itsekseni viemään läpi. Tarttis tehrä jotain. Pitäis löytää hyvä tiimi ympärille. Voisikohan sitä vaan etsiä opiskelukavereista sopivat naamat mukaan? Vai mitenkähän se projektiryhmien muodostus oikein tapahtuu?"

Lähde: Maija Marjamaan päiväkirja marras-joulukuussa.

Projektin johtaminen -opintojakson pitkän historian aikana on kokeiltu erilaisia tapoja jakaa ryhmät ja aiheet. 1990-luvulla nämä useimmiten jaettiin yhtä aikaa: aihe-esittelyjen jälkeen tietystä projektiaiheesta kiinnostuneet opiskelijat alkoivat kokoontua ryhmäksi. Jakautuminen ei aina ole ollut yksinkertaista tai helppoa, vaan on vaatinut pitkiä neuvotteluita, ja joskus erityisen suosittujen aiheiden osalta on arpa ratkaissut ryhmän kokoonpanon.

Joskus aiheiden ja ryhmien jakoon on liittynyt selkeitä yrityskytköksiä: asiakas on halunnut, että heidän ryhmässään on yrityksen osa-aikaisia työntekijöitä. Näistä kytköksistä on sittemmin pyritty pääsemään eroon, projektisopimuksessakin mainitaan, että opiskelijalla ei kurssin aikana saa olla työsuhdetta asiakkaaseen. Opintojaksolla on tarkoitus myös oppia, ei vain tehdä mahdollisimman tehokkaasti töitä, ja tämä periaate voi vaarantua työsuhteen takia.

Haastava ja motivoiva aihe on merkittävä tekijä projektin onnistumisessa, mutta on huomattu, että vähintään yhtä tärkeä, jos ei tärkeämpikin elementti on hyvä ryhmähenki. Hyvä ryhmähenki ei välttämättä tarkoita hyvää kaveriporukkaa, vaan ennen kaikkea avointa ja tasa-arvoista ilmapiiriä, jossa jokainen ryhmän jäsen saa äänensä kuuluviin, omat erityistaitonsa käyttöön ja mahdollisuuden oppia. Tämän takia 2000-luvun alussa ollaan siirrytty käytäntöön, jossa opiskelijat ensin muodostavat ryhmät ja vasta sen jälkeen neuvotellaan aiheiden jakautumisesta ryhmien kesken.

Ajankohtaista tietoa Projektiopintojen esittely Yhteistyökumppaneita vuosien varrelta Yhteystiedot Projektiopintojen julkaisuluettelo Tietoa suoritustavoista Tietoa asiakkaille Tietoa opiskelijoille Tietoa ohjaajille Optima Ravintola Piaton ruokalista Uutisotsikoita maailmalta Nimipäiväsankarit tänään Tulostettava versio tästä sivusta