TIETOJENKÄSITTELYTIETEIDEN LAITOKSEN PROJEKTIOPINNOT

Taustateoriat

Onko kukaan tullut koskaan ajatelleeksi miksi tällainen projektiopintojakso on olemassa ja mihin tällainen opiskelu ja opettaminen pohjautuu? Opintojakson taustalla on mm. ongelmakeskeiseen kokemukselliseen oppimiseen liittyvä teoria, joka voi auttaa ymmärtämään ehkä sinunkin mieleesi nousseita kysymyksiä, kuten:

  • Miksi ohjaajat eivät anna suoria vastauksia suoriin kysymyksiin?
  • Miksi välillä tuntuu siltä ettei kukaan todella opeta tekemään projektia?
  • Voiko sitä edes opettaa?
  • Miksi on tärkeää reflektoida, ja mitä se tavalliselle pulliaiselle merkitsee?
  • Arvioinnissa arvioidaan oppimista, ei työtä, mutta kuka voi sanoa miten hyvin olet oppinut?
  • Mitä ihmettä tarkoittaa ryhmäytyminen? Niin ja mikä on ryhmäytymisprosessi?
  • Entäpä projektinomaisuus, mitä se tarkoittaa?
  • Joku on joskus maininnut portfoliosta, mikä se on ja voiko sitä ostaa?
  • Mikä on oppimisympäristö ja miten se minuun liittyy?

Luulet varmaan, että tätä litaniaa, jota voisi jatkaa ehkä aivan loputtomiin, seuraa nyt kymmenen kultaista suoraa vastausta, mutta ei. Juuri siinä on tämän homman juju: opi ymmärtämällä, ihmettelemällä, kritisoimalla ja arvioimalla tapojasi, suunnitelmiasi, tuotoksiasi, mallejasi... Tutustumalla projektiopintojakson taustoihin ymmärrät asioista ehkä hieman enemmän.

Ajankohtaista tietoa Projektiopintojen esittely Yhteistyökumppaneita vuosien varrelta Yhteystiedot Projektiopintojen julkaisuluettelo Tietoa suoritustavoista Tietoa asiakkaille Tietoa opiskelijoille Tietoa ohjaajille Optima Ravintola Piaton ruokalista Uutisotsikoita maailmalta Nimipäiväsankarit tänään Tulostettava versio tästä sivusta